top of page
Vyhledat

Normandské ostrovy září 2019 - část druhá

Den pátý – Guernsey

Dnes necháváme loď v marině a podnikáme okružní cestu po Guernsey. Podél celého pobřeží jede autobusová linka. Některé úseky jdeme pěšky, některé se vezeme. Odpoledne máme v zátoce Vazon Bay objednaný kurz surfování na vlnách. Pro všechy je to první zkušenost a máme trochu obavu z teploty vody – 16 stupňů nemůžeme považovat za ideální pro koupání. Naštěstí zapůjčené neoprény odvádějí dobrou práci a my si užíváme vodní radovánky naplno.

Den šestý – Jersey

Dneska nás čeká krátká přeplavba na další z normandských ostrovů – Jersey. Tentokrát nám počasí přeje a tak si v dosti čerstvém větru užíváme nádherný yachting. Po šesti hodinách a 35ti uplutých mílích se vyvazujeme na čekací molo před marinou v St. Helier. Tady čekáme na příliv, abychom před posledním úsekem plavby nabrali naftu. Čeká nás opět noční plavba, abychom ráno mohli vrátit loď v Granville.

Nakonec je vše jinak. Po krátké návštěvě čerpací stanoce se vracíme na waiting pontoon. Po zařazení zpátečky motor náhle zhasíná a již se ani nehne. Naštěstí je loď již téměř zastavená těsně vedle mola a tak ji bez problémů vyvazujeme.

Začíná závod s časem. Na vyplutí z přístavu motor nutně potřebujeme. Také noční plavba jen na plachty v mělčinách a proudech kolem Les Iles Chausey by byla riskantní. Motor nestaruje, řadicí páka je zablokovaná v poloze zpátečky a ani potopení k lodnímu šroubu s pokusem o jeho uvolnění nepomáhá. Kontaktujeme charterovou společnost a po pár minutách konverzace dostáváme svolení obrátit se na místního mechanika.

Příprava nouzové motorizace

Po první obhlídce motoru to vůbec nevypadá dobře, ani mechanik neví, v čem by mohl být problém. Odjíždí, aby si přivezl nářadí. Pro jistotu si bere vzorek nafty, jestli jsme náhodou nenabrali benzín. Ani druhá návštěva není úspěšnější. ZKusil odmontovat alternátor, ale převodovka je pořád zaseknutá a s plynovou pákou nejde pohnout.

Začínám být nervózní a připravuju alernativní pohon – na koupací žebřík přišroubované prkno s přívěsným motorem od dinghy. V případě naprosté nouze bychom s ním dokázali vyjet před přístav i zajet v Granville do mariny.

Na třetí návštěvu mechanika čekáme do rána. Naštěstí je mechanik tentokrát úspěšný, zablokovanou převodovku se mu daří lehkým poklepem uvolnit a tak nouzové řešení nakonec nevyužíváme.

Opět čekáme na přílivové okno, abychom cestou do Granville využili slapové proudy.

Den sedmý – návrat do Granville

Místo noční plavby na plachty dnes celou cestu motorujeme. Naštěstí motor šlape jako švýcarské hodinky a tak večer bezpečně vjíždíme do mariny v Granville.

Rychle uklízíme loď, předáváme ji charterovce a vyrážíme na zpáteční cestu. Máme to tak akorát, aby Josef stihnul ranní letadlo z Charleroi do Prahy.