top of page

Offshore plavba

Vícedenní nepřetržitá plavba je podnik náročný na psychické i fyzické síly celé posádky. Proto je důležité předem vědět, do čeho společně půjdeme.

Stejně jako u jiných plaveb se snažím každému poskytnout prostor pro samostatné vedení lodi včetně práva udělat chybné (nebo jen nevhodné) rozhodnutí - samozřejmě, pokud není ohrožena posádka a/nebo loď.

Section Title

Rozdělení hlídek

Na mých plavbách je ve dne i v noci za navigaci a vedení lodě odpovědná dvoučlenná hlídka - navigátor a kormidelník. Hlídka:

  • samostatně vede loď

  • sleduje provoz v okolí

  • rozhoduje o manévrech v případě míjení s jinými plavidly
  • nastavuje plachty

  • naviguje a vynáší polohu do mapy

  • a vůbec se stará o to, abychom v pořádku dorazili do cíle plavby.

Pokud si hlídka není jistá rozhodnutím, volá si na pomoc skippera (to i v noci). Pokud se jedná o náročnější plánovaný manévr (např. obrat, vytahování/spouštění plachet, ...), pak je využita doba střídání hlídek, kdy je k dispozici více rukou.

Osvědčil se mi systém překrývajících se hlídek - při střídání je vždy jen jeden člen hlídky nahrazen čerstvým námořníkem. Při každé směně dochází k rotaci - nový člen hlídky nastupuje jako navigátor, navigátor se posouvá na pozici kormidelníka a kormidelních odchází odpočívat. 

Ve dne jsou rotace prováděny po dvou hodinách - celkem tedy každý drží hlídku čtyři hodiny. V noci pak po hodině a půl - hlídka pak trvá "jen" tři hodiny.

Zbytek posádky má volno a měl by se snažit načerpat síly pro další službu.

Section Title

Navigace

Přesto, že jsou všechny moderní lodě vybaveny elektronickými mapami, považuji za nezbytné umět i klasickou navigaci systémem mapa - tužka - pravítko.

Hlídka musí být za každé situace seznámena s tím odkud, kam a kudy poplujeme a jaká jsou navigační nebezpečí na plánované trase.

Protože většinou plujeme v přílivových oblastech, je součástí navigace i provádění navigačních výpočtů - tedy zohlednění času a výše přílivů i odlivů a zohlednění směru a rychlosti přílivových proudů. Například v oblasti ostrova D'Ouessant z Brestu směrem na Británii můžeme potka proud až 8 uzlů.

Pro nadšence z oblasti astronavigace s sebou vozím i sextant, tabulky a výpočtové formuláře pro stanovení aktuální pozice touto nádhernou metodou.

Section Title

Ubytování a život na lodi za plavby

Při delších pobytech na otevřeném moři je důležité jak pohodlí, tak dostatečné soukromí každého účastníka. Proto jsou plavby plánovány tak, aby měl každý své vlastní lůžko v kajutě a salón zůstává jako společný prostor.

Pravda, dost často se stává, že je při rozbouřeném moři a náklonu pohodlnější spaní na lavici v salónu a tak bývá i ta okupována.

Samostatnou kapitolou je hospodaření s vodou. Stačí tak akorát na pití, umývání nádobí a základní hygienu. Rozhodně jí nemáme dost na to, abychom se za plavby mohli sprchovat. 

bottom of page