Každý z nás to důvěrně zná ze všech kurzů námořní navigace - skipper je povinnen vést řádně námořní deník a pravidelně vynášet polohu do námořní mapy. Je dobrým zvykem po sobě mapy "uklidit" - tedy tužkou zapsané pozice po plavbě vygumovat a tím ji připravit pro následující posádku. Kolikrát mapa tuhle proceduru ve zdraví zvládne nechám na úvaze laskavého čtenáře - obávám se ale, že frekventované části budou rychle vydřené a nečitelné.
Existují různé jednodušší nebo i složitější způsoby, jak se s problémem popasovat jinak:
Můžeme kreslit a negumovat - no fuj, že mě to vůbec napadlo.
Nebo je možné kreslit tužkou na pauzák přilepený k mapě lepicí páskou. Tady narážím na problém, že často používám atlasy od NV Charts, přejíždím mezi různými stranami atlasu a hlavně mezi různými měřítky map. To by bylo hodně archů pauzáku na zanesení trasy.
Takže co s tím? Co takhle využít moderní technologie? Dovolte, abych v hlavní roli uvedl gumovací fixy Pilot Frixion. A jak se vyhnout gumování u gumovacích fixů?
Je to prosté - "gumování" v tomto případě neodstraňuje nanesenou barvu jako u tuhy z tužky, ale jejím zahřátím ji zneviditelní. Jak známo, třením vzniká teplo a proto "gumování" funguje. Pro šetrný "výmaz" mapy tedy stačí najít jiný zdoj tepla - takový, který mapu mechanicky neničí.
Já to dělám tak, že po návratu z plavby své pokreslené mapy prostě na 20 minut strčím do trouby ohřáté na 80° C - to mapě neublíží, všechny záznamy zmizí a mapa je jako nová.
A na lodi? Jednoduše v největším hrnci skoro k varu ohřeju trochu vody a pak hrnec pokládám na pokreslené části mapy (hrnec musí mít rovné dno). Počkám, až se mapa prohřeje a tím vše nakreslené zmizí. Hrnec postupně po mapě posouvám a postup opakuju tak dlouho, až je celá mapa jako nová.
Každý si to může doma vyzkoušet a oslnit děti takovým malým kouzlem (funguje to i s hrnečkem s plochým dnem).
Krátké instruktážní video:
A jako bonus můžu pro záznam používat různé barvy fixů. Třeba:
Každý den kreslím jinou barvou (na noční plavby nedoporučuju červenou, pod červeným světlem opravdu není vidět).
Používám jednu barvu pro pozici podle GPS. Druhou pro pozici odhadovanou z rychlosti a kurzu. A třetí pro vykreslování navigačních úloh v oblastech s proudy - projekce plavby a nalezení ideálního kurzu vodou (každý zná z kurzu B).
A pokud by někoho zajímala věda - našel jsem funkci viditelnosti inkoustu v závislosti na teplotě. Jednoduchá kontrolní otázka pro vědce amatéry - co se stane s mapou, pokud ji dáme na dost dlouho do mrazáku?
Na mapě pop vytažení z mrazáku se objeví všechno co bylo dříve "vygumováno". Tedy v polárních oblastech nenechávat takto používané mapy v zazimované lodi.😉
Díky za skvělé vysvětlivky a video! maderoterapie stejná čísla na hodinách